Verkosto visualisoituna: #sometu

01/11/2010

Eräässä aiemmassa postauksessani tein visualisoinnin Markkinointiviestinnän viikon #2010mvv tageista. Kuvat olivat suosittuja, joten tässä samalla menetelmällä aikaansaatu visualisointi  twitterin #sometu tagin muodostamasta verkostosta. Kuvassa solmun kokoa kasvattaa sen seuraajien lukumäärä (keskeisyysaste) ja nimilapun kokoa sen asema viestin välittäjänä verkostossa (välillisyys). Väri kertoo, mihin verkostoanalyysin avulla löytyneeseen alaryhmään kuulut. Viivan paksuus taas kuvaa yhteyden tiheyttä, eli kuinka usein henkilö mainitsee toisen. Kuvaan on otettu vain sellaiset, jotka mainitsevat muita tweeteissään ja aineisto haettu Twapperkeeperista.

Tarkempi kuva tästä pdf. Yhteys kuvassa tarkoittaa että henkilö mainitsee tweetissään #sometu ja @henkilönnimi.  @tarmotoikkanen, @sometu ja @hponka mainitaan useimmiten, mutta @arongas vaikuttaa eniten eri alueiden välillä. Vaikutusta verkostossa ei siis pysty pelkästään seuraajalukuja laskemalla seuraamaan.

Mitä mieltä #sometu:laiset olette? Kuvaako tämä yhteisöä?

www.verkostoanatomia.fi

http://twitter.com/jattipaa

Verkosto visualisoitu Gephillä

10 Responses to “Verkosto visualisoituna: #sometu”

  1. Sanna Brauer Says:

    @arongas on eittämättä kuin aggregaatti itsekin – vaikuttaa! Kiitos visualisoinnista!

  2. Anne Rongas Says:

    Tuohon tulee toki vääristymää siitä, että suurin osa @sometu twiiteistä on minun kirjoittamiani ja usein sitten laitan ne vielä vauhtiin retwiittaamalla itse ensin @sometu:na kirjoittamaani viestiä. Vekkuli!

    @tarmotoikkanen ja @phonka eivät tee #sometu-twiittaamista työkseen. Itse olen tehnyt niin 05/09 – 07/10 ja @pauliinamakela 06/10 alkaen. @sometu Twitter perustettiin ITK’09 tapahtumaa varten 1.3.09 ja meikä puuhaili silloin taustalla.

    Lievää vääristymää siis em. syistä johtuen omalta kohdaltani.


  3. Mainio blogi kokonaisuudessaan!

    Graafi on ilmeisen kuvaava, yhtenä taustaselityksenä se, että Anne, Harto & Tarmo tekivät tarkastelujaksolla useampaa projektia aiheen tiimoilla.

    Ihan teknisesti kiinnostaa, miten sait noukittua seuraajien määrät? Teitkö sen manuaalisesti jokaisen käyttäjän kohdalta vai oletko automatisoinut tms ?


    • @karihintikka: seuraajien määriä tässä ei ole, toisin kuin #2010mvv:ssä; NodeXl hakee ne automaattisesti.
      Tuossa on kuitenkin kaikki RT:t ja maininnat, joten jos @tarmotoikkanen, @phonka, @sometu, @pauliinamakela ja @aronga ovat “virallisia”, niin @sannabrauer, @linjaaho ja @karilietsala ovat aktiivisia. Suurin osa kuhinasta ja keskustelusta tosin näyttää sijoittuvan viralliselle @tarmotoikkanen, @phonka, @sometu ja @arongas nelikon ympärille.

      • Sanna Brauer Says:

        Hei,

        kyllä mäkin olen semivirallinen: en tee duunia sometun eteen, mutta twiittailen kyllä osin työkseni oman organisaationi toimintaan liittyviä asioista. En käytä Sometun twitteriä lainkaan vaan kaikki kulkee @sometu tai RT:n kautta. Suhde on ehkä selainen 50-60, töitä ja omaa.


      • Ilmeisesti luin kehnosti🙂 Kiinnitin huomiota tuohon “Kuvassa solmun kokoa kasvattaa sen seuraajien lukumäärä (keskeisyysaste) ja nimilapun kokoa sen asema viestin välittäjänä verkostossa (välillisyys)” mutta sama teksti näyttäisi olevan joissain muissakin graafiesittelyissäsi (vrt esm Väyrynen -sna).

        Ajattelin vain kirmaten tiedustella, josko olet ohjelmoinut tai löytänyt tavan ripata automatisoiden esm Twitter-tilien Follows / Following luvut =) Kehittelen ajatusta esm Twitter-keskustelujen aikajanasta, mutten osaa kuin JavaScriptia :i

        Kiitokset Gephi -vinkistä. Se siirtää OS-sna-softien visualisoinnin aivan uudelle planeetalle ja on kaiken lisäksi saatavissa myös macille. UCINET on de facto standardi akateemisella puolella, mutta näyttävyys ja sitä kautta parempi hahmottaminen ei ole mielestäni mitenkään haitaksi toimialalle.


  4. Oma mokani tuo “seuraajien lukumäärä”: verkostoanalytiikka sekoittuu twitter-terminologiaan. Eli tuossa “seuraajat” todellakin tarkoittavat vain twilejä (twitter-tili, keksin sanan juuri), jotka viittaavat k.o. twiliin.

    En ole itse mitenkään ohjelmointitaitoinen, joten siinä luotan muihin. Yksi mihin kannattaa todellakin tutustua on tuo NodeXL: sen avulla voi louhia exceliin egokeskeisesti twilin seuraajia /seurattavia. Esim. voin hakea tietoa jonkin käyttäjän seuraajia/seurattavia yhden, puolentoista ja kahden askeleen päästä. Yhden askeleen haku tuottaa tähden, puolentoista tuottaa kuvan siitä miten nuo yhden askeleen toimijat linkkautuvat toisiinsa. Kahden askeleen louhinta tuottaa twitterissä kymmenien tuhansien solmujen verkoston, minkä laskemiseen ja visualisointiin vaaditaankin vähän kovempaa rautaa.

    Gephi on todellakin hyvä. Syö melkein mitä vain ja tekee näyttäviä kuvia. Se käyttää laskennassa ilmeisesti grafiikkakiihdytystä, joten NetDrawn kyykyttävät graafit syntyvät aika helposti. Tosin Netdraw on joissain suhteissa (mm. toimijoiden taustamuuttujien visualisoinnissa) edelleen hieman parempi, vaikka Gephia käytän aina kun voin. Peruskäyttöön Gephi siis on kuitenkin mielestäni erittäin hyvä, ja luonnostelenkin sille suomenkielistä lyhyttä opastusta.


  5. Ei se mikän ‘moka’ ollut. Ajattelin vain että Seuraajien määrällä voisi painottaa graafia entisestään🙂

    Silmäilin NodeXL:aa. Pitää kaivaa jostain Office 2007 ja macille =) Mitä tein hieman kotitöitä, niin jäin käsitykseen, että se vain vetäisi graffan jostain, mikä on jo Excelissä. Voi olla että ymmärsin väärin ja että siinä olisi nettikalasteluominaisuuksia, mikä olisi siistiä. Pitää jatkaa kotitöitä.

    Tee ihmeessä edes pieni kotimainen johdatus🙂 Sharing rulez. Ehditkin jo löytää fb:n suomalaisen sna-ryhmän. Sillä ei ole mitään varsinaista tavoitetta =) Jos sopii niin miniatyrisoin jonkun graafisi ja vaihdan ryhmän kuvan🙂 Copyrightia on työlästä tunkea 220 pxl kuvaan mutta voin yrittää.


  6. NodeXl hakee Flickr (käyttäjät+tag), Youtube (Video+käyttäjä) ja Twitter (käyttäjä+haku)tietoja ja laittaa ne verkostomuotoon. Se myös louhii normilinkkejä VOSON:in avulla (http://voson.anu.edu.au/ vaatii rekisteröitymisen+akateemiset intressit). 2007 esiin vaan!

    Laita vaan graafi FB-ryhmän kuvaan. Verkostoanalyysin ilosanomaa tässä ollaan levittämässä.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: