Viraalisen viestin leviäminen

25/03/2013

Kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista sai nopeasti tarvittavat 50000  nimeä, jotta eduskunnan on se käsiteltävä. Lakivaliokunnan puheenjohtajan Anne Holmlundin harkitsematon ja väheksyvä kommentti Aamulehdessä 21.3.2013  sai samana päivänä aikaan mielenkiintoisen sosiaalisen median ilmiön, kun Joonas Pekkanen julkaisi siitä kirjoituksen Avoimen ministeriön Facebook-seinälle. Pekkanen ihmetteli myöhemmin samaista ilmiötä, ja tällä analyysillä pyrin sen purkamaan.

Keskimääräisenä torstaina (lähde 99analytics.com) on suomenkielisillä Facebook-sivuilla noin eri 53 000 henkilöä aktiivisena – jakaa, tykkää ja kommentoi sivujen julkaisuja. Käytännössä kuva sai siis kuudesosan suomenkielisillä Facebook-sivuilla aktivoituvista toimimaan. Ei mikään pieni saavutus.

Kuvassa on visualisoitu jaot eli pallo kuvastaa jokaista tahoa, joka on välittänyt viestin edelleen (jakoyhteys on kuvassa viiva). Nämä jaot tavoittivat yhteensä 266 240 henkilöä. Nopeasti laskettuna jokainen jako tavoitti n. 90 silmäparia.

99analytics.com

Hyödyllistä on purkaa vuorovaikutus myös aikajanalle. Alla on kuvaaja viestin julkisista jaoista.

99analytics.com

Ensimmäinen piikki alkaa klo 10.15, jolloin Avoin ministeriö jakaa linkin. Se ottaa vauhtia kun Facebook-sivu Järkeä tekijänoikeuslakiin jakaa linkin Facebook-seinällään. Seuraava piikki kuvaajassa näkyy puolenpäivän maissa, jolloin todellinen viraalivaihe alkaa. Jakokeskuksia syntyy useita ja pitkiä jakoketjuja kehittyy. Pisin jakoketju on 9 peräkkäistä jakoa. Puolenpäivän jälkeen yli puolet julkisista jaoista on tehty. Jakojen määrä piikkaa aina kun viesti tavoittaa jonkun aliverkoston. Tämä näkyy nopeana nousuna, tasaantumisena ja sitten laskuna.

Suurin osa vuorovaikutuksesta kohdistui Avoimen Ministeriön sivuun, mutta monessa paikassa yhä uudelleen ryöpsähtänyt keskustelu tekee siitä PR:n painajaisen. Yhden tulipalon sijaan lakivaliokunnan puheenjohtajan olisi pitänyt sammutella kymmeniä paloja. Erona edelliseen vastaavaan sosiaalisen median “kuohuntaan” on se, että tässä ei ollut mukana valtamediaa vauhdittamassa jakoja. Tämä oli sosiaalisen median oma ryöpsähdys.

Joonas Pekkanen myös kysyi, miten Facebookin Stories Created -luku muodostuu. Vastaus on, että hyvin sotkuisesti. Facebookin tarjoamat tiedot ovat yleensä kovin hämäriä, sillä niiden syntymistapa on jonkinasteinen liikesalaisuus. Itse suosin selkeitä, yksiselittelisiä lukuja: tämän postauksen tiedot haettu 99analytics.com -palvelulla (siitä vastuussa Mikael Rekola ja allekirjoittanut), joka erikoistuu yksinkertaiseen ja edulliseen sosiaalisen median analytiikkaan.

99analytics.com
twitter.com/jattipaa

About these ads

2 Responses to “Viraalisen viestin leviäminen”

  1. Marko Karppinen Says:

    “tämän postauksen tiedot haettu 99analytics.com -palvelulla (siitä vastuussa Mikael Rekola ja allekirjoittanut)”

    Eli kuka?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: